Wednesday, December 21, 2011

Sholatlah Sebelum Disholatkan

video

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Firman Allah S.W.T (maksudnya): "Dan mereka yang tetap memelihara sholatnya. Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi, yang akan mewarisi syurga Firdaus; dan mereka kekal di dalamnya." [QS. Al-Mukminun:9-11]

Dari Abu Said Al-Khudri r.a meriwayatkan bahwa beliau mendengar Rasullullah SAW bersabda, "Sholat lima waktu akan menjadi kifarah dari dosa-dosa yang dilakukan di antara kedua sholat tersebut. Yaitu dari satu sholat ke sholat berikutnya jika melakukan dosa-dosa kecil akan diampuni berkat sholatnya.”

Kemudian Rasullullah SAW bersabda: “Tidakkah kamu lihat kalau seorang yang bekerja di sebuah kilang akan terdapat lima buah anak sungai yang mengalir di hadapan rumahnya. Ketika dia bekerja sudah pasti dipenuhi dengan kotoran, debu atau peluhnya, dan setiap kali dia berlalu di sungai tersebut dia akan mandi di dalamnya. Adakah terdapat kotoran-kotoran lagi? Begitulah halnya dengan sholat yang mana dengan doa dan istighfarnya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu dengan berkat sholatnya." (HR. Bazzar, Tabrani)

Dari Abdullah ibn Qurtd r.a meriwayatkan bahawa Rasullullah SAW bersabda : "Perkara pertama yang akan dihisab bagi seorang hamba pada hari Kiamat ialah sholat. Sekiranya sholatnya baik, maka amalan-amalan yang lain akan diterima dan jika sholatnya rusak, maka semua amalan-amalan yang lain akan rusak." (HR. Tabrani, Targhib)

Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksa kubur maka harus melazimi (membiasakan diri) dengan yang empat dan meninggalkan empat yang lain yaitu:
1. Menjaga sholat lima waktu
2. Banyak bersedekah
3. Banyak membaca al-quran
4. Memperbanyak bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah).
Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya.

Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:
1. Dusta
2. Khianat
3. Mengadu domba
4. Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu karena kencing. (Yakni hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya)."

Riwayat daripada Ibnu Umar Radhiallahu 'anhuma, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: "Sesungguhnya apabila seseorang dari kamu meninggal dunia akan dibentangkan kepadanya tempat duduk pada waktu pagi dan petang. Sekiranya dia ahli syurga maka dia penghuni ahli syurga dan sekiranya dia ahli neraka maka dia adalah penghuni ahli neraka. Lalu dikatakan kepadanya: "Inilah tempat dudukmu sehingga Allah membangkitkan engkau semula di hari Kiamat." (HR. Bukhari)

http://www.youtube.com/watch?v=Mr26EnQJRCk&feature=fvsr

No comments:

Post a Comment